Om HUSET

Værd at vide

Om Huset

Her finder du alt der er værd at vide om Huset. Alt fra vores historie, hvem vores seje kulturpartnere er, hvordan vi arbejder, kontaktinformation og meget mere

Fotograf
Liv Lilholt

En kulturel platform for frivillighed, samskabelse og events

Huset er en kulturplatform, hvor frivillige og kulturmiljøer indenfor det alternative vækstlag får rum, sparring og erfaring til at skabe kulturelle vækstlagsaktiviteter. Sammen præsenterer vi alt fra koncerter til teater, talks, undergrundsfilm, madkultur og tværkunstneriske projekter. 

Huset er Danmarks første kulturhus og har eksisteret siden 1970. Siden har Huset været en platform for markante kulturpersonligheder og vigtige politiske strømninger, fra rødstrømper over punkbevægelsen til nutidens brætspilskultur og fokus på mere bæredygtige levemåder.

Få svar på dine spørgsmål

Vis alle

Hvad er jeres åbningstider?

Huset

Huset faciliteter er åbne for kulturpartnere døgner rundt, men har varierende åbningstider for offentligheden.

Se vores kalender.

 

Husets administration

Kontoret har ikke faste åbningstider, så lav en personlig aftale, hvis du har brug for det.

Kontakt os på info@huset-kbh.dk

 

Bastard Café

Mandag - Torsdag: 12.00 - 00.00

Fredag: 12.00 - 02.00

Lørdag: 10.00 - 02.00

Søndag: 10.00 - 00.00

Bastard Café har lukket 24.-26.12, samt 31.12-01.01.

 

Bastard Café Downstairs

Mandag: Lukket

Torsdag - Torsdag: 17.00 - 00.00

Fredag: 16.00 - 00.00

Lørdag: 13.00 - 00.00

Søndag: 13.00 - 21.00

 

Teaterhusets kontor

Mandag: 14.00 - 18.00

Tirsdag - Torsdag: 14.00 - 17.00

Teaterhusets faciliteter er åbne fra 7.00 - 23.00 for medlemmer året rundt.

Kan man reservere bord i Bastard Café?

Ja, du kan reservere bord i Bastard Café.

Kan jeg nemt komme ind i kørestol?

Huset er åbent for alle. Alle skal føle sig velkomne uanset køn, religion, seksuel orientering, etnicitet, politisk holdning eller for den sags skyld handicap.

Der er mulighed for at komme ind på alle Husets scener med kørestol, og der er toilet med handicapfaciliteter i stuetagen.

Hvis du er kørestolsbruger eller er svært gående, må du meget gerne kontakte os på forhånd, så vi kan tage imod dig. Vores elevator kan kun bruges i selskab med en medarbejder. Kontakt os via telefon eller mail. Se mere her

Bemærk, at der desværre ikke elevator i Husets forhus og derfor ikke elevator til vores selskabslokale Salon K, til Overgrund eller Teaterhusets administration og øvelokaler.

Se billeder af Husets lokaler, indgang og parkeringsmuligheder på Godadgang.dk

Må jeg tage en handikapledsager med?

Ja, selvfølgelig, men kontakt os gerne inden på +45 2151 2151 eller via info@huset-kbh.dk, så vi kan reserverer en plads hertil.

Er der studierabat?

Der er studierabat på udvalgte events, hvilket vil fremgå af det pågældende event. 

Du kan desuden få 50% studierabat på kaffe i Bastard Café i tidsrummet 12:00-16:00 på hverdage.

Hvor gammel skal jeg være for at kunne deltage i events i Huset?

Der er ikke en aldersgrænse til Husets events med mindre arrangementet foregår efter midnat. Der kan dog være enkelte undtagelser. Såfremt der er aldersgrænse på et event, vil det fremgå af eventbeskrivelsen på vores hemmeside.

Vi anbefaler dog, at børn under 15 år er ifølge med voksen, når de gæster Huset.

Det er ikke muligt for gæster under 18 år at købe eller indtage alkohol i Huset.

Kan jeg købe billet i døren, når der er meldt udsolgt?

Når vi melder udsolgt via vores hjemmeside, så er der desværre ikke flere billetter.

Ved koncerter i Musikcaféen kan du som regel melde dig på en venteliste ved at skrive til info@huset-kbh.dk.

Er der en garderobe?

Vi har ikke en bemandet garderobe, men på udvalgte scener kan du med en polet benytte et aflåst garderobeskab.

Er der siddepladser?

Det er ikke alle events, hvor der er siddepladser. Om der er siddepladser eller ståpladser afhænger meget af det enkelte events indhold og kan nogen gange være noget, som vi beslutter på dagen. 

Skriv til os på info@huset-kbh.dk hvis du fx er svært gående og har brug for en siddeplads. På den måde kan vi også arrangere hjælp til elevator.

Hvornår starter koncerten?

Se starttidspunkt for den enkelte koncert på den pågældende begivenhed i vores kalender.

Hvordan finder jeg nemmest vej til Huset?

Det er nemt at komme til Huset på cykel eller med offentlig transport.

Huset er placeret i gåafstand fra både Københavns Hovedbanegård og Nørreport. Den tætteste metrostation er Gammel Strand.

Hvor kan jeg finde parkering?

Vi anbefaler ikke, at du kører i bil til Huset. Hvis du skal bruge parkering henviser vi til Industriens Hus eller Israels Plads.

Kan man leje lokaler i Huset?

Ja, du har mulighed for at leje lokaler i Huset. Læs mere under udlejning.

Kan jeg blive medlem?

Nej, du kan ikke blive medlem af Huset, men du kan blive medlem af de enkelte kulturpartnere, der laver kultur i Huset eller Bastard Café og Teaterhuset. Læs mere på deres hjemmesider.

Kan jeg købe et gavekort?

Desværre har vi ikke mulighed for at udstede et gavekort til Huset, da vores events skabes af mange forskellige kulturpartnere.

Det er muligt at købe gavekort til brætspilscafé Bastard Café via deres hjemmesider.

Hvor finder jeg Salon K?

Salon K finder du på 2. sal i Husets forhus. Indgang via trappen til venstre lige, når du kommer ind i gårdhaven fra Rådhusstræde.

Der er desværre ikke elevator her til og derfor desværre ikke handikapadgang.

Hvordan finder jeg Teaterhusets kontor og øvelokaler?

Teaterhusets kontor og øvelokaler finder du på 3. sal i Husets forhus. Indgang via trappen til venstre lige, når du kommer ind i gårdhaven fra Rådhusstræde.

Må jeg medbringe mad?

Det er ikke tilladt at medbringe mad i Huset. I vores barer sælger vi diverse snacks, der kan stille den lille sult. Derudover kan du få stillet din syndige sult med lækre fries, toasts eller nachos hos Bastard Café i stuen.

Hvor må jeg ryge?

Rygning er ikke tilladt i Huset. Vores rygeforbud gælder også e-cigaretter, og vi sælger ikke cigaretter i Huset. Er du til et event i Huset, er det muligt at benytte vores gårdarealer udenfor.

Kan jeg lave koncerter eller events i Huset?

Ja, alle Husets events er skabt sammen med frivillige og kulturaktører fra Københavns kulturmiljøer. Læs mere her på siden om, hvordan vi arbejder eller skriv til os på info@huset-kbh.dk.

Må jeg komme ind og fotografere til diverse projekter?

Du kan sende en mail til shideh@huset-kbh.dk omkring projektet, så finder vi ud af, om det kan lade sig gøre.

Må jeg tage mit kamera med til eventet?

Det er som udgangspunkt tilladt at tage billeder med mobiltelefon til vores events. Professionelle eller semiprofessionelle kameraer med spejlrefleks og/eller objektiv er ikke tilladt.

Følg altid personalets anvisninger, da der kan være forskellige regler for de forskellige kunstnere.

Husk desuden at tage hensyn til de andre gæster, så de ikke generes af dit kamera-brug. De billeder der tages må ikke benyttes i kommercielt øjemed, men kun til privat brug.

Hvis du lægger billeder på sociale medier, så tag gerne Huset, så vi har mulighed for at dele det.

Hvad er Husets narkotikapolitik?

Huset accepterer ikke indtagelse af nogen former for narkotika ved vores arrangementer. Bliver man taget i overtrædelse af dette medfører det politianmeldelse, bortvisning og to års karantæne fra Huset.

Skal jeg medbringe en printet billet?

Vi kan scanne din billet både printet og på din smartphone. Vælger du at vise din billet på smartphone må du gerne sørge for, at lysstyrken er skruet op. Bemærk vi kan ikke scanne på en skærm, der er smadret.

Kan jeg blive bortvist?

Husets events er for alle gæster i alle aldersgrupper. For at skabe en tryg og positiv oplevelse for alle gæster forbeholder vi os retten til at bortvise folk, der udviser truende eller generende adfærd overfor vores øvrige gæster, personale, frivillige, arrangører eller kunstnere på scenen.

I Huset tillader vi ikke, at gæster ved påklædning eller på anden vis bærer synlige tegn på banderelationer.

Kan jeg blive frivillig i Huset?

Ja, du kan blive frivillig på flere måder i Huset. Se mere her.

Kan jeg komme i praktik i Huset?

Ja, du kan komme i studiepraktik i Huset.

Se aktuelle praktikopslag her eller skriv til os på info@huset-kbh.dk.

Kan jeg få fjernet et billede I har brugt af mig på Husets sociale medier?

Vi tager jævnligt billeder til vores events til brug på Husets sociale medier.

Hvis vi mod forventning ikke har fået dit samtykke eller du er på et stemningsbillede, som vi har delt på vores sociale medier, men som du ikke ønsker vi bruger, så skriv til på info@huset-kbh.dk med henvisning til billedet.